Neurokirjon oppilas ja koulupoissaolot – koulutus opetus- ja kasvatus alan ammattilaisille
Neurokirjon oppilas ja koulupoissaolot - katse koulupoissaoloihin pintaa syvemmälle 20.8 klo 13-16
84 % voimakasta kouluahdistusta kokevista lapsista ja nuorista on neurokirjolla.
(Lähde: School Distress and the School Attendance Crisis 2023, Särkikangas 2020)
Samalla tämä on juuri se joukko, joka tunnistetaan heikoimmin ja jonka tarpeisiin vastataan usein liian myöhään.
Tämä täydennyskoulutus on suunnattu opetushenkilöstölle ja kaikille lapsia ja nuoria kohtaaville ammattilaisille, jotka haluavat pysähtyä, ymmärtää ja löytää uusia tapoja tukea neurokirjon oppilaan hyvinvointia ja osallisuutta kouluarjessa.
Yhdessä voimme ehkäistä syrjäytymistä ja vahvistaa osallisuutta.
Koulutuksen tavoitteet
Tämän 3 tunnin koulutuksen tavoitteena on:
Tunnistaa koulupoissaolojen taustalla vaikuttavia ilmiöitä
– ja tunnistaa näkymättömiä kuormitustekijöitäLöytää kouluarkeen konkreettisia keinoja
– jotka tukevat neurokirjon oppilaan osallisuutta, palautumista ja emotionaalisen turvallisuuden kokemustaSyventää ymmärrystä perheiden ja oppilaiden kokemuksista
– etenkin silloin, kun koulunkäynti tuntuu haastavalta ja poissaoloja kertyyTarjota tietoa, työkaluja ja toivoa
– onnistumisen tueksi, silloin kun oma keinovalikko tuntuu loppuvan
Kenelle koulutus on?
Koulutus on suunnattu yläkoulun, lukion ja toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstölle, erityisesti:
opettajille ja erityisopettajille
opinto-ohjaajille
opiskeluhuollon työntekijöille (kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat)
koulun johdolle ja kehittämistiimeille
kaikille lapsia ja nuoria työssään kohtaaville ammattilaisille
Koulutus sopii erityisesti tilanteisiin, joissa halutaan vahvistaa koulun osaamista neurokirjon nuorten tukemisessa ja ehkäistä koulupudokkuutta kokonaisvaltaisesti.
Koulutuksen ydinsisällöt
Neuromoninaisuus ja koulukuormitus
Miksi koulu voi olla neurokirjon oppilaalle erityisen kuormittava?
Miten aistikuormitus, muuttuvat tilanteet tai sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttavat oppilaan toimintakykyyn?
Kouluahdistus ja koulusta vetäytyminen
Miten kuormitus kasvaa näkymättömästi ja voi tunnistamattomana johtaa uupumukseen ja koulupoissaoloihin - mistä on kyse?
Mitä koulu voi tehdä nuoren tueksi - miten uupumusriskiä ja koulupudokkuutta ennaltaehkäistään?
🔸 Maskaus ja näkymättömäksi jääminen
Oppilas "pärjää", mutta maksaa siitä kovan hinnan – miten maskaaminen kätkee tuen tarpeen, mitä siitä on hyvä ymmärtää ja miten siitä kertovia hiljaisia signaaleja voi tunnistaa?
🔸 Perheiden kertoma ja yhteydenpito
Miksi vanhemman huoli on usein ensimmäinen todellinen signaali ja miten tärkeää sen huomioiminen on?
Kuinka kuunnella ilman puolustautumista ja tunnistaa kohtaamisen hetkissä vaikuttava oma tunnemaailma?
Koulun keinot: tukikäytännöt ja yhteistyö
Miten rakennetaan yksilöllisesti joustava kouluarki?
Mitä voidaan tehdä silloin, kun nuori ei pysty osallistumaan opetukseen perinteisesti?
Oppilashuolto ja moniammatillinen yhteistyö: roolit, mahdollisuudet ja rajat
❤️ Miksi tämä koulutus?
Koska jokaisella nuorella on oikeus tulla nähdyksi – ei vain oppilaana, vaan kokonaisena ihmisenä.
Ajankohta ja hinta:
Koulutus järjestetään verkossa Teams -alustalla keskiviikkona 20.8 klo 13-16 ja osallistumismaksu on 169 eur + alv.
Kouluttaja
Riikka Seppälä, Dare to Lead™ -coach, neuropsykiatrinen valmentaja ja työyhteisöjen kouluttaja. Riikka on Erityivoimia.fi-yhteisön toinen perustaja ja NäeNepsy ry:n perustajajäsen.
Lämpimästi tervetuloa mukaan, ilmoittautumaan pääset täyttämällä olla olevan lomakkeen.