Ymmärrä, kohtaa, tue – Neurokirjon nuorten mielenterveyden ja koulupolun tukeminen

torstaina 11.12 klo 10-15.00


Yhden päivän koulutus opetus-, sote- ja nuorisotyön ammattilaisille

Koulutuksen kuvaus

Yhä useampi neurokirjon nuori kokee kuormitusta, ahdistusta ja uupumusta – usein taustalla vaikuttaa neurokirjo, jonka tunnistaminen viivästyy. Tämä koulutus tarjoaa ajankohtaista tietoa, konkreettisia keinoja ja syvällistä ymmärrystä siitä, miten kohdata ja tukea neurokirjon nuoria uupumuksen ja mielenterveyden haasteiden keskellä.

Koulutus yhdistää syvällisen ja monimuotoisen neurokirjon ymmärryksen, mielenterveyden tukikeinot ja koulupudokkuuden ennaltaehkäisyn sekä yksilölliseen että moniammatilliseen näkökulmaan. Tavoitteena on vahvistaa osallistujien osaamista, lisätä nuorten osallisuutta ja tukea nuoria kohti kestävää koulupolkua ja hyvinvointia.

Kenelle koulutus sopii

Koulutus on suunnattu ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään neurokirjon ja mielenterveyden haasteita kokevia nuoria:

  • Opettajat (yleisopetus ja erityisopetus)

  • Kuraattorit ja psykologit

  • Kouluterveydenhuolto

  • Koulunkäynninohjaajat

  • Opinto-ohjaajat ja rehtorit

  • Nuorisotyöntekijät

  • Sosiaalityön ammattilaiset

Koulutuksen sisältö

Koulutus rakentuu viidestä kantavasta teemakokonaisuudesta, jotka nivoutuvat yhdeksi vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Päivä yhdistää tutkimustietoa, kokemusmaailmasta kumpuavaa ymmärrystä sekä käytännön menetelmiä ja työkaluja.

Teema 1: Neurokirjon nuoren maailma

  • Neurokirjon moninaisuus

  • Miten neurokirjon piirteet voivat vaikuttaa nuoren kokemukseen kouluarjessa, sosiaalisissa tilanteissa ja kuormittumisen näkökulmasta?

  • Haasteet ja vahvuudet arjessa

  • Varhainen tunnistaminen ja koulun rooli oikea-aikaisen tuen tarjoamisessa

Teema 2: Mielenterveyden vahvistaminen neurokirjolla

  • Mielenterveyden suojaavat ja kuormittavat tekijät

  • Ahdistus, masennus ja uupumus neurokirjolla - syvempää ymmärrystä taustalla vaikuttavista tekijöistä ja keinoja nuoren tukemiseen kouluarjessa

  • Opiskelijan kohtaaminen ja tukikeinot: jännittäminen, ahdistuksen kokeminen, kuormittuneisuus, uupumus, toiminnanohjaus ja ryhmässä toimiminen

Teema 3: Koulupudokkuuden juurisyyt

  • Mitä neurokirjon oppilaiden koulupudokkuuden taustalta löytyy pintaa syvemmältä?

  • Varhainen tunnistaminen ja ennaltaehkäisevät kouluarjen tuen muodot

  • Kouluympäristön rooli: tukimuodot ja joustot, joilla turvataan nuoren toimintakykyä ja kouluarjen osallisuutta

Teema 4: Ahdistunut ja uupunut nuori – tuki arjessa

  • Ero ahdistuksen ja uupumuksen välillä

  • Miten tunnistaa ja kohdata nuori, joka vetäytyy, lamaantuu ja tai oireilee agressiolla?

  • Turvallinen ja arvostava vuorovaikutus ja toivon vahvistaminen

Teema 5: Yhteistyö ja moniammatillinen tuki

  • Koulun, kodin ja hoitotahojen yhteistyö

  • Käytännön työkalut tuen tarpeiden tunnistamiseen ja niistä keskusteluun yhdessä

  • Nuoren ja perheen osallisuuden vahvistaminen

Tervetuloa vahvistamaan ymmärrystä, yhteyttä ja toivoa.

Koulutuksen toteutus

  • Ajankohta: torstaina 11.12. 2025 klo 10.00–15.00

  • Toteutus: etäkoulutus Teams-alustalla, sisältäen luento- osuuksia, keskustelua, reflektiota ja konkreettisia työkaluja

  • Materiaalit: osallistujat saavat kattavat materiaalit ja harjoituksia arjen tueksi

Hinta:

Koulutuksen osallistumismaksu on 350 eur + alv. , huomioithan ystävällisesti sitovan ilmoittautumisen.

Kouluttaja
Riikka Seppälä, häpeätutkija Brene Brownin opeissa koulutettu Dare to Lead™ -coach, neuropsykiatrinen valmentaja, tulevien valmentajien vastuukouluttaja ja työyhteisöjen coach. Riikka on Erityivoimia.com- yhteisön toinen perustaja ja NäeNepsy ry:n perustajajäsen.

Lämpimästi tervetuloa mukaan, ilmoittautumaan pääset täyttämällä olla olevan lomakkeen.

  • "Sinun tapasi olla, kouluttaa, kertoa ja luoda turvallista tilaa kehuttiin paljon. Olet upea kouluttaja."

  • "Vihdoin olen kohdannut ammattilaisen, joka ei syyllistä, vaan voimaannuttaa, kannattelee ja välittää. Olet täysin ainutlaatuinen. "